Lezingen

Lezingen

lezing 2.jpg

La Cour verzorgt de volgende lezingen voor ouders en leerkrachten:

 

 

Lezing over het ‘Hoogsensitieve kind’

Young boy doing a headstand on the grass

 

 

 

 

 

 

In het voorjaar zal er weer een lezing worden gegeven of op aanvraag.

Hoe kunnen kinderen, zowel op school als thuis, omgaan met hun hooggevoeligheid en hoe kunnen hun ouders en leerkrachten hen daarin ondersteunen?
In de lezing komen de volgende onderwerpen aan bod:
– Kenmerken van hoogsensitiviteit
– Prikkelmijdend en prikkelhongerig gedrag
– Prikkelverwerking en stressreductie
– Communiceren met je hoogsensitieve kind – Beelddenken

Lezing ‘Hoogsensitieve jongeren’


pexels-photo-289825.jpeg

 Op aanvraag

Heb je last van de hoeveelheid geluiden en beelden op één dag? Heb je moeite om dingen te ordenen en plannen en heb je het gevoel dat je hoofd continue vol zit en je lichaam gespannen is? Wellicht ben je dan hoogsensitief. Dat kan lastig zijn in deze drukke wereld.

Wil je in dat geval meer hierover weten, kom dan (samen met je ouders) naar deze avond. Je zult horen dat hoogsensitiviteit geen label is en dat je er met de juiste tools prima mee kunt leren omgaan.

In de lezing is er ruimte voor vragen en maak je kennis met enkele tools uit de pubertraining van Sensikids. Deze methodiek is speciaal ontwikkeld voor de begeleiding van hoogsensitieve kinderen en jongeren. Binnen La Cour coaching wordt deze methodiek ook gebruikt om jongeren te begeleiden.

Lezingen/workshops voor studiedagen basisschool leerkrachten
In het kader van studiedagen verzorgt La Cour coaching voor basisschool leerkrachten ook lezingen / workshops op maat met als thema: 
Hoogsensitieve leerling in de 21e eeuw

Kinderen groeien op in een wereld met veel media, ruime keuzemogelijkheden en de druk om te presteren. Op scholen wordt aandacht besteed aan het aanleren van 21e-eeuwse vaardigheden zodat deze kinderen weerbaar worden voor de wereld om hen heen. Zelfregulering, één van deze 21e-eeuwse vaardigheden, gaat over het vermogen emoties te reguleren, het hebben van zelfkennis en het omgaan met veranderingen.

pexels-photo-226616.jpegVoor een hoogsensitief kind is dit vaak lastig omdat de wereld hem of haar overweldigd. Hierdoor is het kind vaak gespannen, sneller boos, verdrietig of hyperactief. In het onderwijs is er vaak aandacht voor hoogintelligente kinderen, kinderen met ADHD of kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum. Al deze kinderen kunnen tevens hoogsensitief zijn maar hoogsensitiviteit is wel wezenlijk wat anders dan ADHD of autisme.
In de lezing zal antwoord gegeven worden op de volgende vragen:

  • Hoe kun je hoogsensitiviteit herkennen?
  • Wat is het verschil tussen prikkelmijdende en prikkelhongerige hoogsensitieve kinderen?
  • Hoe verhoudt hoogsensitiviteit zich tot onze 21e-eeuwse maatschappij?
  • Hoe werkt de prikkelverwerking in de hersenen?
  • Wat zijn de verschillen en de overeenkomsten tussen hoogsensitiviteit, ADHD en autisme?
  • Waarin verschillen hoogsensitieve hoogintelligente kinderen en hooggevoelige kinderen?
  • Welke tools kun je als leerkracht gebruiken om een hoogsensitief kind te helpen?
  • Hoe kun je als leerkracht beter inspelen op beelddenken, aangezien veel (hoogsensitieve) kinderen beelddenkers zijn?